تنها راه درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی است


آفتاب نیوز :

دکتر محسن رجب نیا افزود: کاهش وزن همراه با تغییر سبک زندگی و ورزش بهترین راه برای درمان کبد چرب است. اگر آسیب کبدی خفیف باشد، حداقل پنج تا هفت درصد افزایش وزن در طول شش ماه توصیه می شود. اگر شواهدی از التهاب و آسیب کبدی وجود داشته باشد، حداقل کاهش وزن توصیه شده طی شش ماه 7 تا 10 درصد است. نکته مهم در مورد کاهش وزن این است که باید در هفته نیم تا یک کیلو کم کنید و از کاهش وزن سریع خودداری کنید زیرا کاهش وزن سریع عوارض خاص خود را دارد.

وی با تاکید بر درمان کبد چرب از طریق افزایش فعالیت بدنی، تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن، گفت: فعالیت بدنی شامل ورزش های هوازی، دوچرخه سواری، دویدن، پیاده روی سریع حداقل 150 دقیقه در هفته در پنج جلسه 30 دقیقه ای است. هر چه تعداد این جلسات بیشتر باشد متابولیسم پایه بالاتر و نتیجه بهتری خواهد داشت.

این پزشک افزود: رژیم غذایی در روند درمان بسیار مهم است. غذای ما از سه دسته کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است، معمولا رژیم غذایی روزانه ما باید از حدود 55 درصد کربوهیدرات، 30 درصد چربی و 15 درصد پروتئین تشکیل شده باشد. کربوهیدرات ها مهم ترین دسته غذایی در رژیم غذایی بیماران مبتلا به کبد چرب هستند. یکی از باورهای غلط این است که موثرترین عامل غذایی در کبد چرب، چربی بیشتر است. در حالی که کربوهیدرات ها به ویژه قندهای ساده موجود در شیرینی ها، کیک ها، دسرها، مشروبات الکلی و غیره بدترین غذا و عامل اصلی کبد چرب هستند.

وی ادامه داد: در بیماران مبتلا به کبد چرب مصرف معمول 55 درصد کربوهیدرات باید به حدود 40 درصد کاهش یابد. یکی دیگر از باورهای غلط در مورد کبد چرب، مصرف میوه بیشتر از حد معمول است. برخی دریافته اند که میوه آن مفید است و جگر را شسته و جگر را پاک می کند، زیاد مصرف می کنند. میوه حاوی نوعی قند ساده به نام فروکتوز است که برخلاف گلوکزی که در سایر قندها داریم، هیچ اثر منفی روی مغز ندارد و هر زمان که از آن استفاده شود جذب کبد شده و به تری گلیسیرید تبدیل می شود و کبد تولید می کند. چربی . اگرچه میوه ها به دلیل داشتن فیبر و آنتی اکسیدان مفید هستند، اما مصرف آنها محدود است و در نهایت سه واحد یا 300 گرم میوه در روز در وعده های غذایی منقسم توصیه می شود.

دکتر رجبی نیو در خصوص چربی های موجود در رژیم غذایی کبد چرب افزود: هر نوع چربی جامد چربی اشباع است و مصرف آن در رژیم غذایی مضر است و باید با روغن های گیاهی مانند روغن زیتون یا مغزها جایگزین شود. برخلاف کربوهیدرات ها و چربی ها، پروتئین ها کبد را چاق نمی کنند و باعث سیری زودرس می شوند، بنابراین بهترین قسمت رژیم غذایی برای کبد چرب هستند، پروتئین های گیاهی مانند لوبیا بهترین منبع پروتئین هستند. در میان پروتئین های حیوانی، گوشت سفید مانند مرغ و ماهی توصیه می شود، به خصوص ماهی به دلیل داشتن امگا 3. در مورد گوشت قرمز، مصرف آن تا حد امکان یک یا دو بار در هفته مجاز است. مصرف لبنیات مانند ماست های پروبیوتیک (باکتری های مفید برای بدن) نیز توصیه می شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: یکی دیگر از مواد غذایی بسیار مهم در رژیم غذایی بیماران کبد چرب فیبر است که باعث سیری زودرس می شود. مصرف فیبر باعث می شود که چربی ها به تدریج و نه مستقیماً وارد کبد شوند. فیبرها در سبزیجات، کلم، کاهو، غلات کامل، حبوبات، کدو تنبل، سبزیجات رنگارنگ مانند هویج و غیره یافت می شوند. همچنین طبق گزارش های اخیر، نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز تا حد زیادی از آسیب کبدی ناشی از کبد چرب جلوگیری می کند.

وی درباره بیماری کبد چرب غیر الکلی گفت: بیماری کبد چرب غیر الکلی تنها در افراد چاق دیده نمی شود، افراد با وزن طبیعی نیز ممکن است به بیماری کبد چرب مبتلا شوند. درمان کبد چرب در این بیماران دشوارتر است. همانطور که گفتیم درمان اصلی کبد چرب کاهش وزن است و این افراد اضافه وزن ندارند. بر اساس تحقیقات انجام شده، 20 درصد از بیماری کبد چرب غیر الکلی جزو این دسته از افراد است. بنابراین به این افراد توصیه می شود رژیم غذایی و سبک زندگی سالم را رعایت کنند و ورزش کنند. ورزش هوازی منظم می تواند کبد چرب را حتی بدون کاهش وزن بهبود بخشد. مصرف فیبر در این دسته بسیار مهم است.

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.